Nalkande förlossning

Hejsan.

Nu i torsdags fick jag hälsa på bb igen.
Hade haft värkar på onsdag morgon som gick över, men de kom ända ner till 1 minuts mellanrum.
Då blev jag väldigt nervös.
Sedan kom smärtan.
Ringde sjukhuset i karlstad men skulle ta det lugnt, så jag spelade död ett par timmar.
Det blev bättre så jag dröjde.

På torsdagen ville jag kolla då smärtan vägrade gå över.
Fick åka in på bb och kontrolleras.
Bebisen var jätteupphetsad och jag hade lite värkar.
Men vi tog det lugnt, åt och gjorde ny mätning.
Då hade bebisen varvat ner och värkarna var borta IGEN...
Läkaren undersökte mig och det är inget som mognat eller öppnat.

Men därimot är bebisen fixerad i forlossningskanalen.
Så nu är det sängliggande som gäller för mig.
Måste försöka att "få loss" bebisen så hon inte kommer än.
Jag som är på mitt 4;e barn behöver inte ha det fixerad förrän ca 2 veckor innan förlossning.
Men 1 månad ska jag försöka ta det lugnt för det är väldigt tidigt än.
Bebisen ska inte ut förrän 17 juni så nu är det lite under 9 veckor kvar.

Märkligt vad rastlös man blir av att man SKA ligga still.
I normala fall så njuter man av det men nu känns det skitjobbigt.
Jag försöker dock, så om det "klämmer" så lägger jag mig ner.

Tur man lever i ett jämnställt förhållande så mannen faktiskt KAN ta hand om barnen.
Maten blir väl inte det mest avancerade, men de blir mätta och får i sig näring.
Barnen börjar förstå att när mamma ligger så får man faktiskt gå till pappa.

Skönt att ha vänner och familj som ställer upp för en när det blir så här.
För Johan måste försöka få lite studietid och komma till praktiken.
Även handling behövs det hjällp med då jag inte får promenera i onödan.
Så då hjälper de andra mig.

Konstigt att alla graviditeter är så olika.
Detta är min 4;e, ändå så känner jag mig osäker och blir lika förvånad och nervös när det krånglar.
Man blir nervös av allt möjligt.
Tycker ju inte att man inte kan ha sådan tur att varje gång få perfekta bebisar.
Visst jag kanske har fått min del genom autism och ett litet hål i hjärtat.
För just när det var aktuellt kändes det som jorden gick uinder.

Men det var relativt små problem som man jobbade sig genom och allt fungerar ju jättebra.
Fast det är klart, det blir väl inte värre än man gör det till.

Tycker faktiskt att denna graviditet ändå har varit lindrig, med tanke på att det är tätt mellan graviditeterna.
Min förre hade jag förvärkar i 3 veckor, näringsbrist och foglossning.
Med Linsan var det de värste jag varit med om.
Trodde inte man kunde vara så sjuk av graviditet.
Evelina hade jag inga problem förrän siste månaden när jag var enorm och vatten i benen.

Men nu har maten fungerat riktigt bra, har väldigt lindrigt med foglossning.
Då ska man springa runt och vara orolig för att föda jättetidigt istället.
Eller springa är väl fel uttryck då jag ska ligga på rygg så mycket som möjligt.

Men nu ska jag vila lite igen, det är tidigt och jag är trött.

Back to back så att säga.....

Kommentarer
Postat av: ida

då får du se till å lugna ner dej lite nu då..

hoppas hon stannar där inne några veckor till i alla fall :)

2010-04-20 @ 20:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0