Vårkänslor

Nu börjar det äntligen kännas som vår och sommar.
Hoppas stenhårt på att det blir en varm och skön sommar.
Våren verkar ju normal och vintern var otroligt låååång.
Skönt är det än så länge i varje fall.

Var på bb igen i lördags men blev som vanligt hemskickad.
Med förfrågan om mer bricanyl och morfin.
När fan började man ge gravida morfin?
Är jag den enda som reagerar på detta faktum.
Har som vanligt googlat och kollat.
MORFIN verkar ju nyttigt.

 

Ibland ges morfin också till kvinnor som har besvärliga förvärkar, så kallade pinvärkar, som inte är aktiva förlossningsvärkar. Morfinet kan hjälpa kvinnan att slappna av och sova en stund.

Så går det till

Morfin ges med en spruta i skinkan eller lårmuskeln. Effekten sitter i ungefär två till tre timmar. Morfinet går även över till barnet men försvinner från barnets kropp inom ett dygn. Det innebär att effekten oftast hinner upphöra innan barnet föds.

Risker

Du kan bli trött och illamående, kräkas och få minnesluckor. Barnet kan bli slött och få nedsatt andning. Morfinet kan även påverka barnets förmåga att ta sig till bröstet och amningen kan fungera sämre. Om barnet skulle visa sig vara påverkat av morfinet kan man ge läkemedel som hämmar effekten.

Hämtat från vårguiden....

 

 

På riktigt VEM fan VILL ta något dyligt när man har ett annat liv i magen.

Inte jag iallafall.

Helt sinnessjukt....

 

Jag kör på hallonbladste istället.

Hallonbladste

Hallonblad innehåller oxytocin. I kroppen tillverkas oxytocin av hypofysen som ett avslappnande och rogivande ämne. Inom sjuklvården används det bl. a. för att starta förlossningsarbetet. Vid ett avkok blir sällan så påtagliga effekter, som att omgående dra igång en förlossning. Men barnmorskor har i alla tider rekommenderat hallonbladste i graviditetens sista fas, för att förbereda kroppen på födseln och för att allt detta ska fungera stärkt och smidigare. För att den gravida inte ska riskera ett för tidigt förlossningsarbete ska produkten inte tas förrän vecka 35.

Inte bara gravida behöver rogivande avslappning

Hallonbladste är inte bara för höggravida, den har fler användningsområden. Inte minst efter en graviditet, för att dra samman livmodern samt för att öka kroppens läkeförmåga - bra vid efterblödningar hos både djur och människa. Oxytocin stimulerar även till en välfungerande amning, som även bildas vid bröst/kel-kontakten mellan moder och barn. Te på riktiga örter är perfekt för ungdomars nyttiga (givande) fikavanor, för djur och t.o.m. för män - hallonblad för alla som upplever sig spända, stela eller inombords stressade. Då blir oxytocinets effekter ofta en välkommen hjälp - för mer ro i varelsen och för bättre avslappningsförmåga.

Så här ska mjukas upp för värkarna klarar min kropp av utan hjälp.
TRUST ME....

 

Men nu har jag lite funderingar över vårkänslor.

Vad är vårkänslor...

Det sägs ju att det är när de pirrar lite extra i kroppen och man blir lycklig.

Kommer oftast givetvis under våren.
Folk springer runt på små rosa moln och känner sig nöjda.
Själv brukar jag tyvärr ha lite lättare depressioner under våren.
Mycket gammalt och negativt har inträffat på våren för min del.
Dessutom har jag registrerat att väldigt många par separerar under våren.
När de egentligen borde vara som lyckligast...

Det kanske är svartsjuka som dyker upp när alla börjar blotta mer skinn.
Själv kanske man känner sig blek och fet.
Vilket oftast är sant såhär på våren.
Om man inte tränat som en dåre inför beach xxxx.
Och självklart är ALLA ANDRA FRÄCHARE än en själv.

Men jag har vårkänslor iallafall.
Men då är ju jag redan snyggare och bättre än de flesta hahaha.
Nej men på riktigt så känns livet faktiskt ganska bra.
Jag ser en ljusning i framtiden.
Mitt liv kommer att innehålla fler soldagar enligt smhi.
För solen är mer ofta på gotland.
Så det så..,
Fick ett jätte intressant erbjudande om boende igår.
HOPPAS HOPPAS att det är lika vettigt som det lät.
Min underbara svärmor ska kolla upp det åt oss.
För en 5.a i visby.
Eget hus och relativt dyr hyra men om det är rätt så är det värt det.
Vi blir ju några stycken som ska få plats och trivas också.
Kanske vi har tur så det finns en liten trädgård också.
Då får jag allt jag önskar mig...


THATS MY LIFE just nu.....

 

 

 


Kommentarer
Postat av: ida

håller tummarna :)

2010-05-17 @ 19:47:45
Postat av: Nina

Nu vet du att du ska vila ordentligt! Till möran e det dax för bäbis:P xD ;)

2010-05-17 @ 20:25:17
URL: http://ninajohannam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0